Atunci cand cautati animatori petreceri copii, probabil ca va uitati si dupa zane mai ales daca organizati petrecerea unei fetite. De aceea vom discuta putin despre aceste personaje si despre modul in care ele au fost privite in timp.
In ceea ce priveste farmecele de protectie, vestimentatia, clopotele bisericesti, clopoteii si trifoiul cu patru frunze sunt considerate eficiente. In folclorul din Newfoundland, cel mai popular tip de protectie pentru zane este painea, variind de la painea invechita pana la cea tare sau o felie de paine proaspata de casa. Painea este asociata cu casa si vatra, precum si cu controlul si imblanzirea naturii si, ca atare, pare a fi dispretuita de unele tipuri de zane.
Pe de alta parte, in mare parte din folclorul celtic, bunurile de cofetarie reprezinta o oferta traditionala pentru popor, la fel ca si smantana si untul. “Prototipul hranei si, prin urmare, un simbol al vietii, painea a fost una dintre cele mai frecvente protectii impotriva zanelor. Inainte de a iesi intr-un loc bantuit de zane, era obisnuit ca oamenii sa puna o bucata de paine uscata in buzunar. ” In cantonul Wexford, Irlanda, in 1882, s-a raportat ca” daca un copil se deplaseaza pe intuneric, o bucata de paine este pusa in salopete sau haina, iar acest lucru il protejeaza de orice vrajitorie sau rau “.
Clopotele au, de asemenea, un rol ambiguu. In timp ce ele protejeaza impotriva zanelor, zanele care calatoresc – cum ar fi regina zana – au adesea clopotei. O alta piesa folclorica ambigua are o mare legatura cu pasarile de curte: cantecul de cocos a indepartat zanele, dar alte povestiri spuneau ca zanele nu se tem de pasarile de curte.
In timp ce multe zane vor incurca calatorii, vointa de a le evita nu are efect asupra lor. Anumite locatii, cunoscute ca bantuite de zane, trebuie evitate. C. S. Lewis a mentionat vizitarea unei cabane bantuite de zane care era mai de temut decat orice cabana bantuita de fantome. Nu se recomanda sapatul in locurile unde erau zane.
Drumul pe care calatoresc zanele este, de asemenea, intelept de evitat. Proprietarii de case au batut cuie, deoarece cuiele tineau zanele deoparte. Locatii, cum ar fi casele de zana, au fost lasate in pace si chiar si taierea ramurilor din copacii in care traiau zanele era considerat un act grav. Mai ales copacii cu tepi erau periculos de taiat. Un astfel de copac a fost pastrat in Scotia, desi a impiedicat constructia soselei timp de saptezeci de ani.
Si despre alte lucruri s-a crezut ca sunt deranjante pentru zane. Mai multe obiecte in general maruntisuri au parasit gospodariile sau fermele pentru ca proprietarii au auzit o plangere sau un compliment facut de zane. Persoanele care au vazut zanele au fost sfatuite sa nu se uite atent pentru ca nu au voie.
Nevoia de a nu le jigni poate duce la probleme: un fermier a descoperit ca zanele i-au taiat porumbul, dar treieratul a continuat dupa ce tot porumbul a disparut si a ajuns la concluzia ca de fapt este furat de vecinii sai si ca de fapt le supara zadarnic pe zane.